بیماری های قلب در سالمندان


پیری یک بیماری به شمار نمی‌آید. سللمندی یک روند طبیعی زندگی بشر است که از نوزادی آغاز می‌شود و طی آن توانایی‌های انسان کاهش می‌یابد.

سالمندی در افراد مختلف به سرعت و نمود‌های متفاوتی دیده می‌شود. از جمله مواردی که بر اثر ضعف کلی جسم در افراد سالمند بیشتر شایع است یکی از مهم ترین بیماری ها در سالمندان بیماری های قلبی و عروقی است فرزندان و افرادی که مراقبت از بیمار را بر عهده دارد، باید با خطراتی که سلامت سالمندان را تهدید میکند آشنایی داشته باشد.

بیماری‌های قلبی و عروقی در سالمندان به طور کلی سالمندانی که دچار بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شوند به دو دسته تقسیم می شوند.

دسته اول: سالمندانی که به دلایل شناخته شده مانند دیابت، مصرف دخانیات، فشار خون یا ژنتیک یا بیماری‌های پیش زمینه ای دیگر به بیماری‌های قلبی و عروقی مبتلا می‌شوند.

دسته دوم: سالمندانی که بدون پیش زمینه یا بیماری قبلی صرفاً به علت کهولت سن دچار نارسایی‌های قلبی می‌شوند. برای مدیریت و کنترل هر کدام از این دو دسته دارو و درمان های مناسبی وجود دارد. با شناخت بهتر علائم اولیه این بیماری‌ها می‌توان از وخامت حال بیمار جلوگیری کرد. نشانه های بیماری قلبی در سالمندان از نشانه‌های این بیماری‌ها می‌توان به مواردی مانند تنگی نفس، درد در قفسه سینه، احساس خستگی بیش از حد، ضعف عمومی، سرگیجه، تعریق زیاد و تپش نامنظم قلب، اشاره کرد.

تپش قلب در سالمندان

تپش قلب به حالتی اطلاق می‌شود که فرد به راحتی می‌تواند ضربان بیش از حد بالا و نامنظم قلب خود را حس کند. در برخی از موارد، تپش قلب می‌تواند کاملا عادی باشد. برای مثال عواملی همچون بی خوابی، سرماخوردگی، فعالیت زیاد، استرس و اضطراب، مصرف کافئین و… می‌توانند موجب بروز این حالت گردند. اما گاها تپش قلب یک هشدار جدی بوده و حاکی از بیماری قلبی تحت عنوان آریتمی قلبی است.

حتما می‌دانید که تعداد ضربان قلب یک انسان سالم و در حال استراحت حدود 60 تا 100 بار در دقیقه می‌باشد. چنانچه حس می‌کنید سالمند شما به طور مکرر دچار تپش قلب می‌شود و یا پرستار سالمند گزارش چنین حالتی را به شما می‌دهد سایر علائم ناراحتی‌های قلبی را نیز در وی بررسی کرده و جهت اطمینان بیشتر، سریعا وی را نزد پزشک متخصص ببرید.

همکاران ما در call it care با مراجعه حضوری به محل زندگی سالمند شما اطلاعات مربوط به تعداد ضربان قلب سالمند را در سیستم ثبت کرده و به شما این امکان را می دهد تا از هر جای دنیا بتوانید درجریان علائم حیاتی سالمند خود باشید.

 

تنگی نفس در سالمندان

تنگی نفس نیز همانند تپش قلب می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. از جمله این علل می‌توان به بیماری‌های ریوی، مسمویت با گازهای سمی و… اشاره کرد. اما نکته مهم این است که گاه، تنگی نفس نیز می‌تواند یک علامت هشدار دهنده در خصوص بیماری‌های قلبی باشد.

بنابراین چنانچه این حالت همراه با ضعف شدید و درد در ناحیه قفسه سینه، برای سالمند شما پیش آمد، حتما آن را جدی بگیرید. این علائم می‌توانند حاکی از بیماری‌هایی چون نارسایی قلبی، تومور قلب و یا بیماری دریچه قلب باشند.

درد قفسه سینه در سالمندان احساس درد یا تیر کشیدن در ناحیه قفسه سینه یکی از مهمترین علائم بیماری قلبی می‌باشد. از آنجا که افراد سالمند بیشتر در معرض خطر بیماری قلبی قرار دارند، اگر سالمند شما مدام از درد قفسه سینه گلایه می‌کند، حتما آن را جدی گرفته و جهت انجام معاینات و آزمایش‌های لازم به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

لازم به ذکر است که عوامل دیگر همچون استرس، ناراحتی سایر اعضایی که در قفسه سینه قرار دارند مانند ریه و عضلات تنفسی، بیماری‌های ستون فقرات و… نیز می‌توانند عامل ایجاد درد در قفسه سینه باشند. بنابراین برای آنکه بدانید دردهای ایجاد شده در قفسه سینه مربوط به ناراحتی‌های قلبی است یا خیر، نکات زیر را بررسی نمایید:

درد شدید که درطی چند ثانیه به میزان زیادی افزایش می‌یابد.

دردی که با انجام فعالیت‌های جسمانی آغاز شده و یا تشدید می‌یابد.

دردی که به ناحیه پشت قفسه سینه، گردن و فک نیز انتقال می‌یابد.

درد قفسه سینه مداوم که بیش از دو دقیقه به طول می‌انجامد.

درد قفسه سینه که همراه با علائم دیگر چون تنگی نفس، تعریق شدید و.. بروز می‌کند.

دردهای پراکنده در ناحیه پشت جناغ سینه

مراقبت و نگهداری از سالمندان مبتلا به بیماری‌های قلبی، مشکلات و استرس‌های خاص خود را در پی دارد. اما با شناخت این بیماری‌ها و علائم آنها در وهله اول می‌توانید گام موثری در پیشگیری و درمان آنها بردارید و در قدم بعدی به سالمند کمک می‌کنید که زندگی شادتری داشته باشد. اگر به دلیل شرایط شغلی یا مهاجرت امکان بررسی وضعیت سالمند خود را ندارید، می‌توانید با بهره گیری از خدمات چکاپ هفتگی Call it Care به طور منظم وضعیت در جریان وضعیت سالمند خود قرار بگیرید.

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید